“Bruk nettverket ditt!” er det evige mantraet om hvor man skal finne oppdrag. Og jeg er ikke snauere enn å lytte på råd fra erfarne folk. Så da en av mine Facebook-bekjente plutselig hadde en forespørsel om noen på vennelista hans kunne skrive tekst til en EMD-låt, kastet jeg meg på og sa “ja, meg! Gi meg sjansen”, og så googlet jeg EMD for å finne ut hva det var.
Han var positiv, han – og ga meg musikken som det skulle settes tekst til. I to døgn hørte jeg kontinuerlig på låta, og noen setninger hang seg fast på refrenget. “Leaving you – I’m breaking through… Leaving you – I’m born a new”. Med dette som utgangspunkt satt jeg meg ned og skreiv og skreiv. Telte stavelser, justerte ord til å bli kortere eller lengre. Jeg googlet “pop song lyric themes”, hørte på spillelister som het “EMD” på Spotify, og prøvde så godt jeg kunne å gå inn i dette med hele meg.
Som redning i researchen min fant jeg omtalen av en studie som hadde funnet de 12 heteste temaene for popsanger de siste 50 årene:
- loss
- desire
- aspiration
- nostalgia
- pain
- breakup
- rebellion
- inspiration
- jadedness
- escapism
- desperation
- confusion
Og hvorfor skulle jeg tvile på dette? Det står jo på Internett at det er fakta! Så jeg forsøkte å inkludere mest mulig av dette i teksten (enten subtilt, symbolsk eller direkte). Teksten involverte til og med et parti med “la la la la” sånn for å gjøre den litt sing-a-long.
I prosessen ble jeg litt betenkt over om jeg kom til å få til dette – så jeg forsøkte å fiske litt mot fra “oppdragsgiver”. Det jeg istedenfor fikk var info om at jeg (selvfølgelig) måtte synge inn teksten i sangsporet, sånn at artisten og han fikk høre hva som var tenkt med denne teksten.
Jeg er altså ikke spesielt flink til å synge.
Derimot vet jeg teknisk sett hvordan jeg spiller inn lydspor (jeg bruker Audacity som er OpenSource og gratis), og jeg tenkte det var for seint å gi seg nå. Med et defekt headset, ungen på gulvet og katten frem og tilbake mellom beina mine, sto jeg og sang inn teksten i kjellerstua. Jeg spilte til og med inn flere ganger (…mest fordi opptaket plutselig inkluderte et skrikende MJAU eller en klang-klang fra ungen som lekte med nøkkelknippet mitt). Til slutt tenkte jeg at jeg ikke kom til å få det bedre enn det var nå.

Fornøyd sendte jeg inn lydsporet. Og med “fornøyd”, så mener jeg mest fornøyd med at jeg faktisk gjennomførte dette som jeg flere ganger tenkte at jeg ikke kom til å klare. Jeg mener altså ikke “fornøyd” som i at det ble en pen sang.
Noen dager senere popper “oppdragsgiver” opp på chatten min, og avviser teksten høflig med at “det ikke helt var dette artisten var ute etter”. En av de høfligste og vennligste avvisningene jeg noen sinne har fått, basert på hva jeg faktisk har levert fra meg.
Men fordi jeg jo må stå for det jeg har gjort, er jeg altså egentlig i den tro at bidraget mitt er banebrytende og fortjener verdenssuksess! Det er bare det at andre (som faktisk jobber med musikk daglig) ikke er enige i det.
Dere kan jo selv bedømme! Her er teksten i sitt fulle:
How I am to you, how you are to me Is not how we thought it would be Looking ahead it's time to speak true Feeling alone when we are two We never do what we want to no more We are not like we were before Life before you.... was filled with groove now I hardly let myself move Leaving you I'm breaking through Leaving you I'm born anew Alone on the street Heart thumps the beat Grabbing the chance I start to dance (la la la la...) Feeling Smiling Breathing Laughing Sunny Happy Fully Gladly Feeling Smiling Breathing Laughing Sunny Happy Fully Gladly
Kommenter