Maja promoterer seg selv

Leave a comment

2015-06-10 by FRK.ENES

Det viktigste med å starte for seg selv er jo at man klarer å få kunder. Hvis ikke er det liten vits. Så jeg har lenge tenkt på det at jeg må promotere meg selv. Problemet har hele tiden vært at jeg ikke helt har definert hva jeg vil. Det er jo mye derfor jeg har valgt å bli frilanser. Jeg vil ikke begrense meg til en tittel, eller ett yrke.

Denne åpne og agile tilnærmingen (joda, la oss bruke uttrykk fra softwareutvikling) til hva jeg skal gjøre er jo et hinder til hvordan jeg skal promotere meg selv.

Her om dagen var jeg på Bubble Bar (som er på Facebook) på MESH. Bubble Bar har følgende tagline: Bubble Bar is a set of concepts for Oslo’s tech startup community, by founders for founders. Så der var jeg og mesket meg og nettverket (og drakk øl og hang med venner).

På Mesh er det selvfølgelig et veldig viktig poeng med “hva gjør du?”. Åpenbart er det hovedsakelig start-ups og gründerspirer som henger der, og de ønsker selvfølgelig kontakt med andre så man kan bygge hverandre opp sammen gjennom nettverk og oppdrag.

Så her sitter jeg, blant alle disse gründerne, da en av damene som sitter i nærheten av meg spør “Hi, so what do you do?”. Selv om jeg forventet spørsmålet, blir jeg nå med en gang fylt med litt dommedagsfølelse. “I… eh, well, it’s twofold. I write some stuff for myself, and then I help people apply for scholarships…” “She means grants” kommer det fra sidelinjen. Personen over meg blinker litt tomt, og har tydeligvis behov for litt mer info. “Well, you see, I have come to realize that a lot of doers are very clever and creative, but they are not particularly bureaucratic, so they can have a great business idea, but they never manage to receive any scholarships (“*kremt* grants” fra sidelinja igjen). But I have a lot of experience with bureaucracy, so I can help them write applications for.. various.. stuff” avslutter jeg, og føler meg både stolt over å ha definert noe, samtidig litt flau over at jeg ikke har tenkt over en “elevator pitch” før jeg dro på Mesh. En elevator-pitch er, som jeg nylig lærte, et innsalgsargument du kan bruke i løpet av den tiden det tar å ta en heis.

I mellomtiden har damen foran meg funnet ut at hun synes det jeg skal drive med høres spennende ut. Hun sier hun aldri har hørt om noen som har gjort noe lignende før. Jeg synes det høres rart ut, for det er et stort marked der ute som belager seg på at folk er dårlige til å skrive søknader. Samtidig ble jeg glad, for det betyr kanskje at det ikke er så mange av dem i tech-startup-bransjen.

Så nå skal jeg lage meg visittkort, en tittel og en elevator-pitch.

I mellomtiden har jeg fått positivt svar på min egen stipendsøknad til mitt eget bokprosjekt.

Kommenter

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggers like this: